Brandstofprijzen.vlaanderen     Actuele marktinformatie

Waarom reageerde de  Gele hesjes  op te hoge brandstofprijzen ?  lees hier waarom

Sinds begin 2016 is de prijs aan de pomp en de prijs van de stookolie steeds in stijgende lijn gegaan.
Als u onderstaande cijfers bekijkt zult u direct  begrijpen waarom zij vonden dat het genoeg was .

- de ruwe olie Brent steeg van 35 $ in 1/1/2016 tot 86 $ / barrel in oktober 2018.
- de benzine en de stookolie stegen daardoor
            * benzine van 1.36 € naar 1.55 € /l stijging werd getemperd door kleine accijns daling 15 € / 1000 L .
               Meer kost  voor iemand die 15000 Km / jaar rijdt is  250 €
            * stookolie van 400 € / 1000 l naar 800 € / 1000L van september 2015 tot oktober 2018
              Meer kost voor de mensen die met mazout verwarmen  van 400 € / 1000 liter
- de enorme stijging van de dieselprijs was het gevolg van
            • van de stijging van de ruwe olie
            • maar vooral van de stijging van de accijns met 170 € / 1000 l
            • het gevolg was dat de prijs aan de pomp steeg van 1.15 € / L (start taks-shift 1/11/2015 ) tot 1.63 € /L  oktober 2018.
              Dat wil zeggen 25 € per tankbeurt van 50 l op 3 jaar.
              Meer kost voor iemand die 15000 km / jaar rijdt  is 550 € .

 Drie maanden geleden is er plots een kentering gekomen en is op 3 maanden de ruwe olie prijs met meer dan 40 % gedaald
             De notering van de Brent  ( ruwe olie ) daalde van  86 $ begin oktober 2018  tot 50 $ op 24 december 2018.
 
             Dit heeft natuurlijk zeer positieve gevolgen voor alle prijzen van de olie-producten

           - Benzine-prijs aan de pomp daalde op 3 maanden van 1.55 € /L naar  vandaag  1.359 € / l  ( zelfde prijs als einde 2015).
             Een daling van 20 €cent / liter wat neerkomt op een besparing van 10€ / tankbeurt van 50 liter .
           - Diesel-prijs daalde van 1.63 €/l naar 1.447 €/L  vanaf vandaag. 
             Een daling van bijna 20 €cent / L  wat neerkomt op een besparing van ong. 10 €/ per tankbeurt van 50  liter.

Nog goed nieuws was  dat de regering beslist heeft op 1 januari 2019 geen indexatie door te voeren van de accijns ,
wat een besparing meebrengt van ongeveer 1,5 €cent / L  dat is ongeveer  15 € / jaar voor een gemiddelde automobilist.

De prijs aan de pomp is gedaald met ongeveer 12% tov  als gevolg van een daling met 40 % van de ruwe olie-prijs.
Dit  zeer groot verschil in % is het gevolg van het feit dat de prijs van het product maar 25 % uitmaakt van de prijs aan de pomp en dat de overige deel van de prijs distributiekosten, accijns en btw is.
Wij betalen vandaag ongeveer 1 € / liter aan de Federale Overheid en dan wilt de Vlaamse Overheid er nog een kilometerheffing bovenop doen.......  denken deze mensen echt dat het niet op kan...?  

Het spijtige van de ganse zaak is dat men tot de vaststelling gekomen is dat in 2017  de CO2 uitstoot gestegen is , juist door de mensen naar benzine-wagens te dwingen......   ik dacht dat we juist de CO2 moesten verminderen....!!

Als u dat allemaal leest .... kunt u ze aan de basis ongelijk geven ?

In alle geval beste wensen voor  2019 .,
en ik hoop dat we samen in 2019  de brandstof- en elektriciteits-kosten naar beneden krijgen.

Coekaerts Omer 
Energie-Expert
Energie-Academy
www.energie-academy.be
Energie-Academy onderdeel van All Consult bvba Diestsesteenweg 29 3390 Tielt-Winge BE0434964133